Een steiger is een voorwerp waar doorgaans weinig over nagedacht. Het raster is een product van wat wij precisie-engineering noemen. In deze blog gaan we niet alle technische aspecten van steigers bespreken. In plaats daarvan gaan we interessante feiten vertellen over de geschiedenis van de steiger.

Oorsprong

In de oudheid was bamboe een geliefd materiaal om steigers te bouwen. Er zijn aanwijzingen dat de structuur ook in het oude India op grote schaal werd gebruikt. Het werd direct na de kolonisatie in Hongkong ingevoerd. Bamboe steigers voldeden niet alleen aan de eisen van de commerciële en residentiële bouw, maar hielpen ook bij het opzetten van scheidingsloodsen voor Cantonese Operavoorstellingen en het Yu Lan Ghost Festival. In Griekenland werd een wijnbeker uit de vijfde eeuw ontdekt, met daarin een afbeelding van een steiger die door krijger ondersteund wordt. Kunnen we vermoeden dat de structuur ook tijdens de gevechten werd gebruikt? Voor het gebruik van dit bouwwerk zijn ook andere bewijzen gevonden in de paleolithische grotschilderingen van Lascaux. Men gelooft dat steigers werden gebruikt om het 17000 jaar oude plafond te schilderen. Zelfs oude Egyptenaren gebruikten het waarschijnlijk al voor de bouw van de Grote Piramides.

Metalen steigers

Steigers zijn vandaag de dag toch grotendeels van metaal. Dit type steigerbuis is echter pas in de 20e eeuw ontstaan. Hout, met name bamboe, was tot dan toe het enige bekende materiaal. Maar al snel begon het aanbod van hout in de regio’s van waaruit het afkomstig was af te nemen door het overmatige gebruik van het materiaal overal ter wereld. Dit leidde tot de zoektocht naar van een alternatief materiaal voor de bouw van steigers. In 1935 werd de get ontwerp voor een verstelbare stalen schroef bedacht. Dit droeg bij aan de wereld van de steigers en zorgde voor een revolutie in de stijgerstructuur.

Michelangelo

Wie kent de Sixtijnse Kapel niet, de creatie van deze grote schilder, architect en beeldhouwer? Men gelooft dat Michelangelo een steiger had ontworpen om het plafond van de kapel te schilderen. Volgens historici was de kunstenaar in eerste instantie huiverig om het project op te pakken, omdat hij een beeldhouwer is en geen schilder. Paus Julius II van Rome overtuigde hem er echter van om het werk uit te voeren waar hij later mee instemde. Michelangelo moest op zijn rug liggen terwijl hij onophoudelijk schilderde. Onnodig om te zeggen dat het een meesterwerk is geworden.